Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to dobrowolny, prywatny system długoterminowego oszczędzania, dostępny dla wszystkich osób zatrudnionych. Jest on tworzony nie przez samego pracownika, lecz wspólnie – przy jednoczesnym udziale pracodawców oraz państwa.
PPK zostały opracowane po to, aby:
🔹 zwiększyć bezpieczeństwo finansowe Polaków,
🔹 wpłynąć na rozwój gospodarki, przedsiębiorstw oraz miejsc pracy,
🔹 pomnażać prywatne oszczędności emerytalne pracowników.
Obsługa PPK w aplikacji sBiznes jest prosta. Intuicyjność programu kadrowo płacowego pozwala w prosty sposób zarządzać finansami pracowników. Więcej informacji na stronie z opisem funkcjonalności modułu Personel. Więcej informacji udzielimy kontaktując się z naszym biurem lub na adres e-mail info@sbiznes.pl. Zachęcamy również do zapisów na Newsletter aby otrzymywać aktualne informacje o programie oraz zmianach przepisów.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/2-scaled.jpg)
PRACOWNICZE PLANY KAPITAŁOWE (PPK) – FUNKCJONALNOŚĆ sBiznes
Nowa funkcjonalność modułu PERSONEL to Pracownicze Plany Kapitałowe.
Dostęp do obsługi PPK wymaga nadania uprawnień użytkownikowi. Niezbędne są również uprawnienia licencyjne do PPK.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/1-3.png)
Dodana została nowa kartoteka do modułu Personel (PPK)
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/2-3.png)
oraz dodatkowa zakładka na liście pracowników – PPK.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/3-3.png)
Dane każdego pracownika należy uzupełnić elementami danych niezbędnych do obsługi PPK.
INFORMACJE OGÓLNE O PPK
Po wejściu w życie ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych każda firma lub instytucja zatrudniająca co najmniej jedną osobę zatrudnioną powinna utworzyć PPK dla swoich pracowników – poza wyjątkami określonymi w ustawie (por. art. 13 ust. 1 oraz art. 133 ust. 1). Będzie to obligatoryjny element pakietu świadczeń dla pracowników.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to powszechny system oszczędzania dla pracowników realizowany przy współpracy z pracodawcami oraz państwem.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/4-4.png)
Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Pracodawca ma obowiązek wpłacać 1,5% wynagrodzenia brutto pracownika. Może dobrowolnie zwiększyć wpłatę nawet do 4%.
Dodatkowe narzędzie motywacyjne dla pracowników, oparte na możliwości finansowania im wpłat do PPK aż do 4% wynagrodzenia, a tym samym podniesienie swojej atrakcyjności na rynku pracy.
🔹 Wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu.
🔹 Wpłaty pracodawcy nie stanowią podstawy naliczania składek na ZUS.
Nie muszą wprowadzać PPK:
🔹 Samozatrudniony, czyli osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, o ile nie zatrudnia osób będących osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK.
🔹 Osoba fizyczna, która zatrudnia, w zakresie niezwiązanym z prowadzoną działalnością gospodarczą tego podmiotu, inną osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby (czyli na przykład osoby zatrudniające opiekunki do dzieci lub dorywczą pomoc domową).
🔹 Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat.
Pracodawca, który (w terminie, w którym ustawa o PPK ma dla niego zastosowanie) prowadzi PPE oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/5-2.png)
Terminy wdrażania PPK
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/6-3.png)
OBSŁUGA PPK W sBiznes
Na liście pracowników w kartotece PPK można dodać dane PPK dla wybranej osoby.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/7-3.png)
Wybór „Dodaj dane PPK” umożliwia zmianę/edycję lub uzupełnienie danych wybranej osoby. Tabelka edycji poniżej.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/8-2.png)
Po wyborze „Generuj PPK” mamy do dyspozycji
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/9-2.png)
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/10-2.png)
UWAGA!
Składki pracowników zawarte są w przedziale 2% – 4%
Składki pracodawcy zawarte są w przedziale 1,5% – 4%
Składa oznacza sumę składki podstawowej i dodatkowej
Wydruk (np.: rezygnacja) można utworzyć korzystając z funkcji drukuj. Dostępna ikona u góry ekranu lub „prawy przycisk myszki”
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/11-2.png)
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/12-2.png)
Przykład wydruku „Deklaracji rezygnacji pracownika z PPK”
Okienko obsługi PPK umożliwia wygenerowanie PPK w celu przekazania pliku do brokera, edycja danych oraz import PPK.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/13-1.png)
Przykład wygenerowanego pliku XML (Rejestracja)
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/14-1.png)
Lista wygenerowanych dokumentów XML
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/15-1.png)
Słowniki ZUS oraz Parametry podstawowe w „Definicje i słowniki” zostały uzupełnione o Instytucje finansowe PPK. W tym miejscu należy dopisać Nazwę Towarzystwa Funduszu Inwestycyjnego (TFI).
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/16-1.png)
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/17-1.png)
Wybór TFI należy dokonać z listy.
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/18-2.png)
INFORMACJE DODATKOWE
![](https://sbiznes.pl/wp-content/uploads/2021/05/19-1.png)
Szczegółowe informacje dotyczące PPK znajdują się na stronie Oficjalnego Portalu Informacyjnego Pracowniczych Planów Kapitałowych:
Znajdują się tam odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania pracodawców:
https://www.mojeppk.pl/dla-pracodawcy.html
Informacje o PPK można również pozyskać ze strony rządowej:
https://www.gov.pl/web/finanse/ppk-pracownicze-plany-kapitalowe
Przykładowy kalkulator PPK:
https://www.nn.pl/ppk/kalkulator.html
Opisana powyżej funkcjonalność dostępna jest od wersji 1.6.1 programu sBiznes. Użytkownicy posiadający wersję wcześniejszą niż 1.6.1 i chcący korzystać z funkcjonalności PPK powinni wcześniej zaktualizować program do najnowszej wersji.
Ewentualne pytania należy kierować bezpośrednio do opiekuna handlowego lub w formie e-mail na adres: info@sbiznes.pl.
Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi, które można przesyłać/zgłaszać na adres: info@sbiznes.pl.